Gezonder zonder suiker en snelle koolhydraten

Artikel uit Elsevier nov.2013

Nu het vakantietijd is, heb ik de tijd om wat bij te lezen. Zo kom ik een artikel over voeding tegen in een Elsevier uit november vorig jaar. Onderwerp: 10 redenen om te stoppen met suiker en koolhydraten.

Interessant artikel om te lezen. Suiker uitbannen kan niet verkeerd zijn lijkt me. Veel suiker verhoogt de kans op diabetes en het is bovendien verslavend, net als alcohol. Dus…
Frisdranken, snoep, kant-en-klaar producten bevatten allemaal toegevoegde suikers en kun je dus beter laten staan.

Met koolhydraten is het een ander verhaal. De snelle variant, in witbrood, pasta en witte rijst zou je maar een paar keer per jaar mogen eten.
Eigenlijk is alles waar meel de basis van is, verkeerd. Een uitzondering hierop zijn volkoren producten en zilvervliesrijst die dan weer wel mogen. Maar niet elke dag.

Wat doe je dan met je maaltijden?
Om een en ander uit te kunnen leggen worden voedingsmiddelen in een categorie geplaatst worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een stoplicht.
Rood: mag een paar keer per jaar.
Hieronder valt ongeveer alles waar suiker in zit zoals koek, snoep en gebak. Daarnaast ook witbrood, witte rijst, pasta en aardappelen. En natuurlijk ook frisdrank en vruchtensap.
Oranje: mag eens per week.
Volkoren -brood en -pasta, zilvervliesrijst, rood vlees, melk en yoghurt. In dit lijstje hoort ook bier en gedestilleerd thuis.
Groen: mag (moet?) dagelijks.
Groente, eieren, fruit, vis, gevogelte, noten, olijfolie, boter, peulvruchten, kaas en worst. Waarbij de kanttekening wordt geplaatst dat je maximaal 2 stuks fruit en een hand vol noten per dag mag eten.

Zo. Een hele lijst en ik weet nu al dat me dat niet gaat lukken!
Gelukkig (mag ik dat zeggen?) worden er ook kanttekeningen bij geplaatst. Helemaal stoppen met koolhydraten is niet goed, omdat je spijsvertering voedingsvezels nodig heeft. En met fruit stoppen is, ondanks de suikers, ook niet echt een goed plan.

De trend van gezond eten is inmiddels wel overal doorgedrongen. Als ik er over nadenk dan doe ik toch iets goed: het vermijden van kant-en-klaar producten. Minder suiker gebruiken blijft lastig, omdat ik zo graag desserts en gebak maak en eet. Ik ben -als ik al geen suiker gebruik- geneigd ben naar vervangende zoetmakers te grijpen: rietsuiker, honing, ahornsiroop ed.
Het meest lastige gaat het worden de snelle koolhydraten te minderen. Als advies wordt er daarom gegeven: probeer een mediterraan dieet aan te nemen. Hierbij vormt brood geen hoofdbestanddeel van de maaltijd, maar wordt het erbij gegeten.

Tja, goed idee dat minderen van koolhydraten? Alls je gewicht wilt verlliezen wel. Voor mij geldt precies het tegenovergestelde. Ik mag -om gezindheidsredenen- niet afvallen . En dat is nou net wat een koolhydraatarm dieet nu eenmaal met je doet. Een persoonlijke uitdaging dus. Al moet ik toegeven dat het wel een plezierige uitdaging is.

Conclusie van dit verhaal: radicaal je eetgewoonten omgooien is misschien niet nodig. Wil je wat gewicht verliezen, vermijd dan de snelle koolhydraten. Is dat niet nodig zet dan meer groenten op tafel, minder vlees en minder pasta/aardappelen/rijst.

Bovendien probeer ik van de lunch wat vaker iets anders te maken dan een broodmaaltijd. Dat kan eenvoudig door er een (eenvoudige) salade bij te eten.

Cruesli, Griekse yoghurt en fruit Brood met beleg en avocado Sandwich met kaas, komkommer, radijs, tomaat Gevulde omelet met groenten Fruitsalade met Griekse yoghurt en munt Brood met avocado, bloemkool en paprika

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s