Gezonde aardappelchips?

Er is een tijd geweest dat ik verslaafd was aan chips. En dan bedoel ik verslaafd in zoverre dat ik moeite moest doen om zo’n zak niet in één avond leeg te eten. Gelukkig had ik manlief die mij min of meer in de gaten hield 😉 en met recht van het sterke geslacht was, want er makkelijk vanaf kon blijven.
Sinds een tijdje verdraag ik geen grote hoeveelheden vet meer, kan ik ziek worden van een afhaalchinees en durf ik ook de zak chips niet meer aan.

Chips maken

Maar, ook als je spijsvertering niet werkt zoals je graag zou willen, heb je wel eens behoefte aan snacken! Vandaar mijn zoektocht naar “gezonde” chips, aardappelchips wel te verstaan. Groentechips vind ik ook wel leuk, maar is toch weer net iets anders. Ik heb ze al eens eerder proberen te maken, maar dat lukte toen niet echt. Niet knapperig, terwijl dat bij chips toch wel een eerste vereiste is.

Vorige week zag ik op 24Kitchen een uitzending met Jamie Oliver. Hij maakte aardappelrösti met geraspte aardappel en wortel. Voor een knapperig resultaat was het belangrijk het vocht kwijt te raken. Voor mij een eureka-momentje, want zou dat zo ook niet kunnen met chips?

Terwijl ik een link van deze blogpost in de receptenindex plaats, zie ik dat ik al eens eerder aardappelchips heb gemaakt. Het recept dat ik toen gebruikte is toch wel anders. En ook het resultaat was anders: minder knapperig dan bij deze versie. Dus ik denk dat het voor chips toch anders is dan voor bijvoorbeeld friet of gebakken aardappelen. Die kun je wellicht wel beter eerst in zout water zetten. Dat moet ik nog maar eens testen.
Anja, 12.01.2015

Wat heb je nodig:
2-4 vastkokende biologische aardappelen
1 of 2 bakplaten
1 mandoline, dunschiller of kaasschaaf
1 of 2 schone theedoeken
keukenpapier
zout
olijfolie
bakkwast

Hoe maak je het:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius (hetelucht). Heb je geen hetelucht, zet de oven dan op 200 graden.
Was de aardappelen en droog ze af. Heb je geen biologische aardappelen, schil ze dan!
Schaaf de aardappelen in zo dun mogelijke plakjes en leg ze uit op de theedoeken. Bestrooi met zout en laat dit een kwartiertje inwerken. Dep de aardappelen dan droog met keukenpapier of gebruik een theedoek.

Vet een bakplaat lichtjes in met de olijfolie, gebruik hiervoor een kwastje. Ik heb 2 bakplaten gebruikt, een “gewone” en een met anti-aanbaklaag. Bij beide bakplaten heb ik geen bakpapier gebruikt, ze kwamen bij beide ook makkelijk los van de plaat. Als je twijfelt of dat bij jou wel lukt, zou ik er een vel bakpapier op leggen en dit ook lichtjes invetten.
Verdeel de aardappelplakjes over de bakplaat en kwast de bovenkant in met het restje olie dat nog aan het kwastje is achtergebleven. Meer is echt niet nodig. Doe hetzelfde met de tweede bakplaat. Je kunt evt. ook een rooster gebruiken en daarop een vel bakpapier leggen.

Bak de aardappelchips in de oven tot ze goudbruin zijn. Blijf er wel bij en controleer regelmatig of ze niet te donker van kleur worden. Bovendien kan het ineens ook wel erg snel gaan. Keren is niet nodig. Gebruik je boven- en onderwarmte, dan weet ik niet of de chips wel regelmatig bakt. Misschien is het dan handig om de bakplaten even te verwisselen.

De chips zal wat onregelmatig bakken, daar waar ze overlappen worden ze mogelijk ook niet helemaal knapperig. Maar ik vond ze geweldig (zelfs bij mijn avondeten)! Een gezond alternatief, nu nog een keertje proberen met groenten…

Bereidingstijd:
Afhankelijk van de dikte van de chips, ca. 1/2 uur.

Aardappelchips

 

 

 

 

2 gedachten over “Gezonde aardappelchips?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s