Gado-gado uit de stoomoven

Gado-gado uit de stoomoven

In mijn nieuwe keuken -die inmiddels alweer heel wat jaartjes oud is- koos ik voor een stoomoven. Ik had er veel over gelezen en het leek me nou echt een geweldige manier van koken. Het grote voordeel is dat je groenten niet in een waterbadje liggen gaar te pruttelen en daardoor smaak en vitaminen verliezen, maar dat stoom deze taak veel efficiënter uitvoert.

Het heeft uiteindelijk een hele tijd geduurd voordat ik ook echt een overtuigd stoomkoker was. Het is namelijk even wennen. Wennen aan het feit dat je groenten veel lekkerder smaken (zo ook de gado-gado van vandaag!), het gemakkelijk koken is en je er veel meer mee kunt dan groenten garen. Denk hierbij aan pudding, eieren, vis, vlees, inmaken en natuurlijk het opwarmen van gerechten.

Gado-gado is een groentegerecht uit de Indonesische keuken, waarbij je een combinatie van verschillende groenten (warm of koud) serveert met een pindasaus.

GadoGado_20160310

Wat heb je nodig (voor 4 personen):

  • 400 g sperziebonen
  • 2 bospeen (of 1 winterpeen)
  • 1/2 witte kool
  • ca. 250 ml kokosmelk
  • stukje verse gember van 3 cm *
  • 3 el ketjap manis
  • 1 tl sambal
  • ca. 3-4 volle eetlepels pindakaas
  • evt. een scheutje sojasaus
  • peper en zout
  • voor erbij: gebakken uitjes en kroepoek

 

Hoe maak je het:

  1. Maak de groenten schoon. Laat de boontjes heel, schaaf de wortel in lange linten en de witte kool in smalle repen. Dit gaat heel handig met een mandoline, heb je die niet, dan kun je voor de wortel ook een dunschiller of kaasschaaf gebruiken. Snijd de witte kool dan zo dun mogelijk met een mes.
  2. Leg de boontjes in de bak met gaatjes van de stoomoven en stoom ze 10 minuten. Leg er dan de wortel en witte kool bij en stoom nog eens 5 minuten.
    Heb je geen stoomoven of stoommandje, blancheer de groenten dan kort. Het is de bedoeling dat ze knapperig blijven. Reken op ca. 5 minuten voor de boontjes, voeg dan de overige groenten toe en blancheer nog ca. 3-5 minuten. Controleer de garing! Laat ze dan uitlekken in een vergiet.
  3. Terwijl de groenten koken begin je aan de pindasaus. Breng de kokosmelk aan de kook met de ketjap, geraspte gember en de sambal en laat dit 3 minuutjes zachtjes koken. Voeg dan de pindakaas toe, laat deze al roerend oplossen maar laat de saus niet meer koken. Proef op smaak en voeg eventueel een scheutje sojasaus toe als de saus nog te flauw is.
  4. Verwarm een schaal door deze ook in de stoomoven te plaatsen of door er warm water in te gieten. Rangschik de groenten op de schaal, schep de saus over de groenten of geef er apart bij.

 

Bereidingstijd:
Voorbereiden: 20-30 minuten
Bereiden: ca. 15 minuten

 

Serveertip:
Lekker met witte rijst. Voor een vegetarische maaltijd kies je bijvoorbeeld een gekookt eitje, of tofu. Maar smaakt ook perfect bij geroerbakte kip met sojasaus of een stukje vis.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s