Kookboek: Makkelijk Midden-Oosters

Verrassende recepten geïnspireerd door onze nieuwe buren uit Syrië en Iran, dat is de ondertitel van het kookboek Makkelijk Midden-Oosters van uitgeverij Brandt. En het dekt de lading! Het boek staat vol met de lekkerste gerechten, suggesties en heerlijke foto’s. Aangevuld met verhalen van de nieuwe buren is dit een boek om inspiratie uit op te doen. Zoals bijvoorbeeld Elham, afkomstig uit Teheran: “In de Iraanse keuken zijn twee dingen belangrijk: smaak en presentatie. Presentatie is belangrijk, want eten begint met je ogen. Smaak streelt de zintuigen verder en brengt het tot een complete beleving. Kruiden zijn daarbij natuurlijk onmisbaar.”

Verrassende recepten geïnspireerd door onze nieuwe buren uit Syrië en Iran. Dat is de ondertitel van het kookboek. vol met de lekkerste gerechten, suggesties en heerlijke foto's. Aangevuld met verhalen is dit een boek om inspiratie uit op te doen.

De inspiratie van de nieuwe buren is aangevuld met de creatieve inbreng van het culinaire team waardoor er geen traditionele Midden-Oosterse recepten in het boek staan, maar recepten met een Nederlandse twist. Veel recepten in het boek herken ik in naam, maar de uitvoering is verrassend makkelijk en dat is natuurlijk alleen maar fijn!

Na een uitleg over de basisingrediënten van de Midden-Oosterse keuken komen de recepten. Te starten met de mezze, kleine gerechtjes die als voorgerecht kunnen dienen of als hapje bij de borrel. Vervolgens recepten voor ontbijt, lunch en diner in de vorm van salades tot stoofpotten. En natuurlijk ontbreken ook ovenschotels en rijstgerechten niet. Ter afsluiting mogen natuurlijk de zoete recepten en ideeën voor thee en drankjes niet ontbreken.

Hutspot met een oosters tintje

Een boekrecensie is natuurlijk niet compleet zonder een recept te testen. Ik kies voor de Oosterse hutspot, met knoflook, ras el hanout en dadels. Omdat ik niet alle ingrediënten op voorraad had, heb ik er een eigen draai aan gegeven door de ras el hanout te vervangen door een tajine specerijenmix (geen koriander) en de dadels door gedroogde pruimen. Hierdoor zal de smaak misschien niet helemaal hetzelfde zijn, maar we zijn het er over eens: deze Oosterse hutspot is lekkerder dan de Hollandse – sorry (maar niet heus). In het recept wordt de hutspot geserveerd met lams-gehaktballen, ik heb ze vervangen door een stukje kip met citroen, knoflook en specerijen en dat was er ook heel lekker bij.

Titel: Makkelijk Midden-Oosters
Auteur: diverse auteurs
ISBN: 978-94-93095-34-2