Dit zijn de 7 meest gezonde noten

Wanneer je vegan of vegetarisch eet, dan is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als vegetariër eet je vaak nog wel producten als kaas, boter en eieren, maar bij een puur plantaardig dieet is het nog veel belangrijker. Elke dag een handje noten is dan zeker een goed idee - tenzij je een notenallergie hebt, maar dat terzijde.


Wanneer je vegan of vegetarisch eet, dan is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als vegetariër eet je vaak nog wel producten als kaas, boter en eieren, maar bij een puur plantaardig dieet is het nog veel belangrijker. Elke dag een handje noten is dan zeker een goed idee – tenzij je een notenallergie hebt, maar dat terzijde.
Tip vooraf: noten kun je natuurlijk ook in veel gerechten verwerken. Typ in het zoekvenster “noten” en je vindt veel recepten van hartig tot zoet.

Wanneer je vegan of vegetarisch eet, dan is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als vegetariër eet je vaak nog wel producten als kaas, boter en eieren, maar bij een puur plantaardig dieet is het nog veel belangrijker. Elke dag een handje noten is dan zeker een goed idee - tenzij je een notenallergie hebt, maar dat terzijde.


Alle noten zijn gezond, maar er zijn een aantal noten die eruit springen qua voedingswaarde en gezonde stoffen. Dit zijn er zeven:

1.      Walnoten

Walnoten zijn rijk aan gezonde omega 3-vetten voor je brein. De vetten kunnen je ook helpen afvallen bij je buik. Daarnaast bevatten walnoten een behoorlijke hoeveelheid arginine. Dit is een bouwstof van eiwit die samen met omega 3 en magnesium helpt om ontstekingen tegen te gaan.

Walnoten zitten ook vol andere gezonde stoffen, zoals vitamine E, melanine en polyfenolen. Vitamine E en melanine helpen mee om onze huid te beschermen. Polyfenolen zijn verbindingen in planten die onze gezondheid ondersteunen.

In walnoten vind je vooral één bepaalde groep polyfenolen: de zogenoemde ellagitannines. Deze stoffen helpen mee om vrije radicalen op te ruimen, zodat ze bijdragen aan gezonde cellen en aderen.

2.      Amandelen

Amandelen zijn enorm eiwitrijk en bevatten daarnaast gezonde vetten en vezels. Vooral als je te maken hebt met de rauwe, ongebrande variant. Die bevat namelijk nog alle gezonde vetzuren en aminozuren.

Aminozuren dragen bij aan het herstel en behoud van spieren en weefsels. Ze werken bovendien heel verzadigend. Dat maakt deze noten de perfecte keuze bij stevige trek.

Ook mineralen vind je in grote hoeveelheden in amandelen. Vooral calcium, kalium, fosfor en magnesium komen rijkelijk in de noten voor. Deze stoffen ondersteunen de gezondheid van je botten en spieren.

Daarnaast zitten amandelen vol vitamine E. Dat maakt ze een goede keuze voor als je je cellen wil beschermen tegen vrije radicalen. Vitamine E is namelijk een krachtige antioxidant die vrije radicalen tegengaat. Ook draagt de vitamine bij aan een gezonde huid en gezond haar.

3.      Pistachenoten

Pistachenoten zijn populair vanwege hun heerlijke smaak. Bovendien zijn ze erg gezond. Hoewel de noten wat minder eiwit bevatten dan amandelen, gaat het nog steeds om een behoorlijke hoeveelheid. Dat maakt pistachenoten eveneens een goede keuze bij stevige trek.

In vergelijking met amandelen bevatten ze van een aantal mineralen een lagere hoeveelheid. Het mineraal kalium is juist weer goed vertegenwoordigd in pistachenoten. Niet voor niets zijn er aanwijzingen dat de noten gunstig zijn voor de bloeddruk en het hart.

Ook antioxidanten vind je volop in pistachenoten. Daardoor helpen ze mee met het behoud van gezonde cellen. Ook slecht LDL-cholesterol zou erdoor dalen. Dat blijkt uit onderzoek.

Net als andere noten kun je pistachenoten prima eten als aanvulling op een vegetarisch eetpatroon, zelfs als je aan het afvallen bent. Dan zijn pistachenoten zelfs één van de beste opties. Ze bevatten namelijk minder calorieën dan de meeste andere noten.

Meestal zitten pistachenoten nog in hun schilletje als je ze koopt. Doordat je ze nog moet pellen, eet je automatisch minder dan wanneer de noten al gepeld zijn. Ook dat helpt mee als je wilt afvallen.

4.      Cashewnoten

Cashewnoten zijn heerlijk romig en bovendien bijzonder veelzijdig. Je kunt ze gebruiken in zowel hartige als zoete gerechten. Bijvoorbeeld deze heerlijke gevulde portobello’s met noten en geitenkaas.

Cashewnoten leveren behoorlijk wat eiwitten, gezonde vetten en vezels. Daarnaast zijn deze noten vooral rijk aan zink en koper. Zink is belangrijk voor je weerstand, stofwisseling en voor het herstel van wondjes.

Koper heb je nodig voor het verwerken van het mineraal ijzer. Ook gebruikt je lichaam het om vrije radicalen te verwijderen, botweefsel te ontwikkelen en voor de productie van huid- en haarpigment.

5.     Paranoten

Paranoten zijn een kei als het gaat om het mineraal selenium. Met een paar paranoten per dag kom je al aan de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt om gezond te blijven. Het is zelfs zo dat je beter niet meer dan vijf paranoten per dag kunt eten omdat je anders te veel selenium binnenkrijgt.

6.     Hazelnoten

Als je een goede voedingsbron van folaat (natuurlijk foliumzuur) zoekt, dan ben je bij hazelnoten aan het goede adres. De noten zijn rijkelijk voorzien van deze belangrijke B-vitamine, dus doe er je voordeel mee.

7.      Macadamianoten

Macadamianoten zitten werkelijk bomvol mangaan. Dit mineraal is belangrijk voor je botten, om schadelijke vrije radicalen weg te vangen en energie uit je voeding te halen. Hoewel deze noten niet goedkoop zijn, is het wel een goed idee om ze in huis te halen.

Pin deze foto om het artikel op een later moment nog eens te lezen

Wil je het bericht opslaan? Bewaar deze foto dan op Pinterest, dan heb je hem altijd bij de hand.

Wanneer je vegan of vegetarisch eet, dan is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als vegetariër eet je vaak nog wel producten als kaas, boter en eieren, maar bij een puur plantaardig dieet is het nog veel belangrijker. Elke dag een handje noten is dan zeker een goed idee - tenzij je een notenallergie hebt, maar dat terzijde.

Met dank aan Healthblogger Annemiek voor dit verhelderende artikel.

Bronnen

Hernández-Alonso, P. et al. (2016). Pistachios for Health. What Do We Know About This Multifaceted Nut? Nutrition Today, 51(3), 133–138.

Gulati, S. et al. (2014). Effects of pistachio nuts on body composition, metabolic, inflammatory and oxidative stress parameters in Asian Indians with metabolic syndrome: a 24-wk, randomized control trial. Nutrition, 30(2), 192-197.

Kay, C. D. et al. (2010). Pistachios increase serum antioxidants and lower serum oxidized-LDL in hypercholesterolemic adults. The Journal of nutrition, 140(6), 1093-1098.

One thought

  1. Noten. hmmm wat zijn ze ook heerlijk! Ik vind noten vooral ideaal tijdens de lunch of na het eten als een lekkere snack ik eet er dan handjes vol van! Handig dat ik via deze lijst kan zien welke het gezondste zijn voel ik me toch minder slecht als ik nog een extra handje noten pak

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s